عمومی

چرا فیس بوک افراد را افسرده می‌کند؟

نفوذ فیس بوک در زندگی دیجیتالی روز به روز در حال زیاد شدنه و محققان به دنبال جواب این سوال هستن که این شبکه اجتماعی چیجوری درک ما رو از اعضای خانواد و دوستانمان از این رو به اون رو می کنه.

facebook Depression

 

به گزارش خبرآنلاین : سه تن از محققان جامعه شناس دانشگاه Utah Valley تازگیا مطالعه ای انجام داده ان که یه جور اتحاد رو بین رفتار کاربران فیس بوک در زندگی شخصی و یه وقتی که اونا در این شبکه اجتماعی می گذرونن نشون میده.

از حدود ۴۲۵ دانشجو خواسته شد که بگن چقدر با این دو جمله موافق یا مخالف هستن:

۱- زندگی من عادلانه س. ۲- دوستانم نسبت به من زندگی بهتری دارن.

علاوه بر این از اونا پرسیده شد در روز چه یه وقتی رو صرف بودن در فیس بوک می کنن ؟ چند تا دوست فیس بوکی دارن ؟ و چقدر اونا رو از نزدیک می شناسن؟ محققین تلاش کردن تا فاکتورهایی مانند وضعیت تاهل، جنسیت، اعتقادات مذهبی و نژاد رو هم در نظر بگیرن.

یافته های خیلی مهم بود و الگوهای جالبی به دست اومد؛ دو تن از جامعه شناسا به این نتیجه رسیدن اون آدمایی که تصور می کنن دوستانشون نسبت به اونا زندگی بهتری دارن، مدت زمان بیشتری رو در فیس بوک می گذرونن. این دو محقق در مقاله خود نوشتن: اونایی که بیشتر در فیس بوک می مانند بیشتر تصور می کنن بقیه از اونا شادترند و زندگی ناعادلانه س و اونایی که در هفته بیشتر به فیس بوک سر میزنن هم فکر می کنن زندگی دوستانشون از اونا بهتره و خوشحال تر هستن. علاوه بر این افراد زیادی که حتی دوستان فیس بوکی خود رو خیلی نمی شناختند به فکر بودن که اونا زندگی بهتری دارن.

این مطلب را هم بخوانید :   چرا سفر بهترین سرمایه گذاری است؟

این تحقیق که در Cyberpsychology ، مجله رفتار و شبکه های اجتماعی، منتشر شده نشون میده اونایی که مدت زمان کمتری رو در فیس بوک می گذرونن و بیشتر وقت خود رو با دوستان واقعی در زندگی حقیقی صرف می کنن کمتر احساس ناراحتی و ناخشنودی دارن. چون بیشتر کاربران فیس بوک به جای باخبر شدن از حقایق و زندگی واقعی دوستای خود فقط با دقت تموم به عکساشون که در لحظات خوشحال زندگی شون گرفته شده نگاه می کنن ، بیشتر هم تصور می کنن که دوستانشون از اونا شادترند.

در تحقیق قبلی هم که سال گذشته بوسیله آکادمی کودکان آمریکا انجام شد محققان به این نتیجه رسیدن که افسردگی در کودکان و نوجوانان ممکنه با دیدن نمایه های (استتوس) مثبت و عکس های خوشحال دوستانشون در فیس بوک زیاد شه.

 

خبرآنلاین