عمومی

چرا پرخوری میکنیم؟

پرخوری Overeat

به چه دلیل پرخوری میکنیم ؟ بیائید به دلایل روشن پرخوری بپردازیم: بعضی غذاها واقعا خوب هستن. بعضی غذاها مزه واقعا خوبی دارن. درحقیقت، هرچند همه خوردن غذا رو دوست دارن، اما بعضی از مردم بیشتر از بقیه تلاش می کنن تا به پرخوری های خود پایان بدن. ما از مشاور تغذیه سلامت مردان دکتر مایکل راسل درخواست کردیم تا به ما کمک کنه تا دلیل پرخوری رو دریابیم. راسل می گوید: آگاه بودن از دلایل پرخوری می تونه به تشخیص رفتارهایی که شما رو از رسیدن به یافته های دلخواهتون دور می کنه،کمک کنه. از راهنمایی های اون بهره ببرین تا بتونین بدون پر خوری احساس سیری کنین.

۱. بیشتر از غذا به عنوان جایزه استفاده می کنین.

به گفته ی راسل، غذا چیزی بالاتر از کالری است. بخشی از فرهنگ و تجربه ی ماست، هم اینکه یه جایزه ی خوبه. این خوبه. اما اون وقت فاجعه بار می شه که بیشتر از اینکه یه اتفاق خاص باشه، به یه جایزه همیشگی بدل شه.

تا حالا اتفاق افتاده که پس از یه روز کاری سخت خود رو شایسته ی یه لیوان نوشابه بدونین و بعد کل یه بطری رو بخورین؟ و این اتفاق بیشتر از یه بار در هفته تکرار شه؟

به گفته ی راسل، شما باید در مورد کالری های غذاهایی که به عنوان جایزه دریافت می کنین، بیشتر واقع بین باشین. فقط به خاطر این که خود رو مستحق دریافت جایزه می دونین، غذاها و نوشیدنی های پرکالری رو انتخاب نکنین. اگه فقط یه بار در روز یا یه بار در دو یا سه روز باشه، پس نقطه ی حساسی که باید تنظیم و تغییر یابد رو باز شناخته اید.

۲. بیشتر می گویید، به جهنم!

این اصطلاح براتون آشنا به نظر می رسد. یه تیکه پیتزا رو واسه میان وعده می خورید و فورا یکی دیگه برمی دارین. دودلی دارین، اما بعد فکر می کنین. به جهنم که رژیمم رو شکستم. چاره ای جز خوردن همه غذا نبود!

تلاش کنین تا منطقی تر به شرایط نگاه کنین: خوردن یه یا دو تیکه ی اضافی از پیتزا شاید خیلی مهم به نظر نرسه. اما به گفته ی راسل، خوردن ۳۰۰ کالری پیتزا یا ۱۰۰۰ کالری فرق بزرگیه.

این مطلب را هم بخوانید :   بررسی کامل و جامع لوازم برقی پرکاربرد

اگه واسه اشتباه برنامه ریزی کنین، همیشه جای اشتباه هست و موقعیت اون جفت و جور می شه.

۳. درمورد خودتون خیلی سختگیر هستین.

راسل می گوید: بدترین اتفاق پس از خوردن غذای ناسالم، شکست خورده قبول کردن خودتونه مخصوصا اگه سایزتون تغییری نکنه. خجالت از دیگر فجایعیه که تلاش شما رو واسه کاهش وزن نابود می کنه.

مثلا، تو یه مطالعه، محققان دانشگاه تورنتو اندازه ها رو طوری دست کاری کردن که که رژیم گیرندگان، حتی اونایی که به درستی وزن کم کرده بودن، تصور کنن ۲.۵ کیلو به وزنشون اضافه شده. اون هایی که در مورد افزایش وزنشون بیشتر شرمسار بودن نسبت به کسائی که درمورد نتایجشان به اندازه اون ها نگران نبودن، بعدا بستنی بیشتر خوردند. محققان دانشگاه Wake Forest نتیجه های یکسانی رو بدست آوردن.

۴. زیادتر از اندازه به رستوران می روید.

با در نظر گرفتن USDA، بیشتر از ۴۰٪ از وعده های غذایی خارج از خونه میل می شه. راسل می گوید، نبود توجه به اندازه غذا بیشتر منتهی به پرخوری می شه. اون اضافه می کنه که رستوران ها، مشتریان رو با پیشنهاد غذاهای بیشتر تحریک می کنن. بدیش اینه، بیشتر ما به خالی کردن بشقاب هامون مقید هستیم تا گوش دادن به ندای بدنمون.

راسل پیشنهاد می کنه که اول اطلاعات تغذیه ایی رستوران رو به صورت آنلاین چک کنین و مشخص کنین که چه غذایی مناسب شماس. در بعضی از شعب می تونید نصف یه غذا رو سفارش بدید.

اما اگه به یه رستوران باشکوه می روید، خیلی راحت می تونید از پیش به روش ایی هدف دار برنامه ریزی کنین، پس کالری بیشتری رو واسه اون وعده اختصاص بدید. گناه آزاد.

۵. گیج شده اید.

بیشتر چه وقتی تنها غذا می خورید، بدون تماشای تلویزیون، مشاهده ی فیس بوک یا کارکردن روی میزتون؟

این مطلب را هم بخوانید :   اخذ پاسپورت و ثبت شرکت در ترکیه

راسل می گوید: انجام چند کار به طور همزمان توانایی بدن شما رو واسه درک اندازه غذایی که دریافت کرده اید، کم می کنه. واقعا، تحقیقات نشون میدن که خوردن غذا در بین تماشای صفحه نمایش، از هر یه جور، به مصرف بیشتر غذا منجر می شه و توانایی به خاطر آوردن اندازه غذایی که خورده اید رو هم کاهش می دهد.

راسل پیشنهاد می کنه که غذا خوردن رو یه فعالیت شخصی تلقی کنین و بدونین چی رو در دهنتون قرار می بدید. محققان بریتانیایی به این نتیجه رسیدن آدمایی که دقیقا می تونن به یاد بیارن چی رو واسه ناهار خوردند، ۳۰٪ کمتر از کسائی هستن که نمی تونن به یاد بیارن چه خورده ان، و کالری دریافت کرده ان.

۶. واقعا خسته هستین.

کمبود خواب و خستگی پس از اون، نتیجه های کلی ایی مبنی بر پرخوری بر جای می گذارد. بخونین: خسته بودن اراده ی شما رو ضعیف می کنه.

مطالعه ایی در سال ۲۰۱۳ مبنی بر اقدامات آکادمی ملی علوم نشون داد که نبود خواب کافی منجر می شه تا افراد ۵٪ بیشتر در روز کالری دریافت کنن، مخصوصا واسه شام. خستگی هم اینکه استرس رو بیشتر می کنه، که از دیگر محرک های کاهش اراده س.

بر خواب ۷ تا ۹ ساعت در شبونه روز تمرکز کنین تا به تقویت اراده ی مربوط به رژیم غذایی کمک کنه و از پرخوری جلوگیری کنه.

واسه بهترین یافته های، تلاش کنین از برنامه ی خواب ثابت پیروی کنین، اینجوری تمایلی به خواب بیشتر در آخر هفته ها دارید. یه تحقیق جدید استرالیایی دریافت آدمایی که روزای شنبه و یه شنبه زیادتر از اندازه عادی می خوابند نسبت به اون هایی که در زمان عادی بیدار می شن احساس خستگی بیشتری می کنن.

بهترین ادویه واسه چربی سوزی

دلیل کم نشدن وزن چیه؟

مجله سلامت کاهش وزن