عمومی

چرا کاهش وزن برای زن‌ها سخت‌تر است؟

کاهش وزن زنان

تحقیقات محققان آمریکایی نشون می دهد که مغز مردان توانایی بالاتری واسه کنترل احساس گرسنگی داره؛ این یافته شاید فرق بین زنان و مردان در مورد تمایل به پرخوری و چاقی رو توضیح و نشون می دهد که به چه دلیل وزن کم کردن واسه زنان سخت تره.

به گزارش سرویس علمی ایسنا منطقه خراسان، این مطالعه که بوسیله محققان آزمایشگاه ملی بروک هاون در آمریکا انجام شده به پیدا کردن ساختار های نوروبیولوژیکی که توانایی جذب غذا رو کنترل می کنن، کمک می کنه و می تونه منتهی به معرفی روش های دارویی جدید واسه تنظیم رفتار غذا خوردن افراد شه. درک این پروسه به افراد کمک می کنه وزن خود رو در حالت طبیعی و سالم نگه دارن.

محققان فعالیت مغزی ۱۳ زن و ۱۰ مرد داوطلب رو با به کار گیری اسکن PET مورد مطالعه قرار دادن. گلوکز وصل به ردیاب های رادیواکتیو به داخل جریان خون این افراد تزریق شد.

از اونجا که مغز از گلوکز تغذیه می کنه، محققان با به کار گیری این روش می تونستن جذب گلوکز نشون دار شده رو در نواحی جور واجور مغز این افراد ردیابی کنن و در نتیجه اندازه فعالیت هر بخش از مغز رو بررسی کنن.

از هر داوطلب خواسته شد که غذای مورد علاقه خود رو از فهرست انتخاب کنه و بعد سه اسکن مغزی در سه زمان متفاوت از مغز اونا جفت و جور شد. افراد مورد آزمایش قبل از اسکن به مدت ۲۰ ساعت گرسنگی کشیده بودن.

در طول دو مورد از این اسکن ها، افراد با غذا تحریک شدن طوری که می تونستن غذای مورد علاقه خود رو ببینن، بوی اون رو استشمام کنن یا مزه اون رو بچشند. تو یه اسکن هیچ دستورالعملی واسه عکس العمل نسبت به غذا به اونا داده نشده بود و تو یه مورد از اونا خواسته شد تا جواب خود نسبت به غذا رو کنترل کنن.

این مطلب را هم بخوانید :   چرا ستاره‌های سینما به لندن رفتند اما به المپیک نرفتند؟

هم اینکه از افراد خواسته شد که احساس گرسنگی و تمایل خود نسبت به غذا رو در طول تحریک غذایی توصیف کنن. جواب اونا به این سوالات بعدا با فعالیت مغزی دیده شده روی اسکن های. PET مقایسه شد.

یافته ها نشون داد که نواحی مختلفی از مغز در کنترل احساسات و انگیزه واسه غذا نقش داره که وقتی افراد با غذا تحریک می شن، فعالیت این نواحی بیشتره.

وقتی از افراد خواسته می شد تمایل خود نسبت به غذا رو کنترل کنن، مغز مردان فعالیت کمتری در این رابطه نشون می داد که با عقیده اونا در مورد اینکه کمتر احساس گرسنگی می کنن مطابقت داشت. در مورد زنان اینطور نبود.

حتی با این که زنان وسیله می کردن که وقتی جواب به غذا رو کنترل می کنن کمتر احساس گرسنگی می کنن اما مغز اونا بازم در نواحی که تمایل واسه خوردن راکنترل می کنه، فعالیت بالایی داشت.

این یافته در هماهنگی با تحقیقات رفتاری قرار داره که نشون می دهد زنان وقتی در مقابل غذای خوشمزه یا تحت شرایط استرسی قرار می گیرند، تمایل بیشتری واسه پرخوری دارن.

این مقاله در Proceedings of the National Academy of Sciences چاپ شده.