عمومی

چرا زنان حسود هستند؟ علت حسادت زن چیست؟

واسه تموم مردان ثابت شده که زنان زیادتر از اندازه عادی حسود هستن و البته در بیشتر مواقع باعث تعجبه که به چه دلیل زنان تا این اندازه حسادت دارن!

به چه دلیل زنان بیشتر از مردان حسودی می کنن؟

کسی که دوستش دارین همیشه در مورد صحبت کردن شما با افراد دیگه حسودی می کنه و وسواس خیلی از خود نشون میده؟ تحقیقات انجام شده این رفتار افراد رو خوب توضیح میده. اما حسادت همون چیزی که به نظر می رسه نیس. صحبت کردن در مورد تفاوتای بین زنان و مردان کمی سخته و نمیشه از یه نقطه مشترک صحبت کرد.

اگه فکر می کنین همسرتون حسودتر از شماس علم و تحقیقات موجود هم از این موضوع پشتیبانی می کنه. شما باید بدونین احساساتی که دارین با احساساتی که زنان دارن فرق داره و همین امر حسادت اونا رو توضیح میده.

حسادت پایه بیولوژیکی بسیار قدرتمندی داره:

روانشناسان می گن که مردان و زنان به طور متفاوتی حسادت و عاشقونه بودن رو تجربه می کنن. جول واید یکی از روانشناس هاییه که این فرق در زنان و مردان رو توضیح میده.

این موضوع چیزی نیس که شما بتونین کنترلش کنین. اصلا مهم نیس چقدر قشنگتر هستین و چقدر درکتون بالاست. حسود بودن چیزیه که آدم با اون متولد می شه.

حسادت دارای پایه قوی بیولوژیکیه. بخاطر این نوعای جورواجور شخصیتی این شرایط رو به طور برابر تجربه می کنن و این موضوع معنیش اینه که شخصیت اثر زیادی روی این شرایط نداره.

وقتی که صحبت از بیولوژی می کنیم، جنسیت نقش مهمی در اون داره. به همین خاطره که احساس شما در مورد حسادت متفاوت از احساس زنان در این شرایطه.

همین تفاوتا نشون دهنده جواب زنان به احساسات فرق داره. در اینجور شرایطی شما به این نتیجه می رسید که خانمتون حسودتر از شماس. شاید اینجور باشه. ما در مورد خانوم شما اطلاعات زیادی نداریم. هممون می تونیم از خودمون سوالاتی رو سوال کنیم و به کمک جواب دادن به این سوالات تفاوتایی که با بقیه داریم رو شناسایی کنیم.

واقعا زنان حسودتر از مردان هستن؟

حسادت در زنان

حسادت در زنان

همسر شما در مورد حرف زدن یا ایجاد رابطه شما با بقیه زنان حسادت می کنه؟ دوست نداره با هیچ کدوم از همکاران خانوم تون رابطه یا صحبتی داشته باشین حتی اگه این صحبتا کاری باشه؟ وقتی که با دوستان و اشنایان خود واسه صرف نهار به بیرون می رید ناراحت می شه؟

در این شرایط سناریوهای دیگری هم وجود داره. ایا در اینجور شرایطی میشه اینجور نتیجه گرفت که زنان حسودتر از مردان هستن؟ شاید بشه اینجور نتیجه ای گرفت اما قبل اینکه بگیم زنان حسودتر از مردان هستن بهتره نگاهی سریعی به اینه بندازیم. هر دو جنسیت می تونن حسود باشن شما نمی تونین بگید زنان حسودتر از مردان هستن.

اما اگه به نوع خاصی از حسادت نگاهی بندازید یا چیزی که اونا حسود می کنه، می تونین متوجه تفاوتایی که در میان جنسیتا هست بشوید. مطالعاتی هست که نشون میده دختران نوجوون کمی حسودتر از هم سن و سالان پسر خود هستن اما این موضوع ممکنه به کمی تحقیق نیاز داشته باشه.

چی باعث می شه زنان حسودتر باشن؟ در مورد شما چیجوری؟

یه نکته مهم اینجا هست. همسر شما ممکنه نتونه ارتباطی که شما با بقیه زنان دارین رو تحمل کنه. اون شما رو فقط واسه خود می خواد و از همه نیروی خود واسه نگه داشتن تون استفاده می کنه.

اما شما هم به عنوان یه مرد ممکنه در مورد ارتباطاتی که همسرتون داره حسادت کنین. مردان وقتی که ریشه حسادت مسائل جنسیه بیشتر ناراحت می شن.

پس اگه فردی بخواد از دید جنسی به سمت همسر اون نزدیک شه یا همسرش دوست داشته باشه با بقیه رابطه جنسی برقرار کنه اتفاقات ناخوشایندی اتفاق می افته.

اگه نگاهی به حسادت عاطفی بندازید هر دو جنسیت هم مرد و هم زن در شرایطی که کس دیگه ای وارد رابطه احساسی می شه، حسودی می کنن اما زنان در این شرایط بیشتر از مردان حسود هستن.

این مطلب را هم بخوانید :   چرا هلندی‌ها قدبلندترین ملت دنیا هستند؟

شما نمی تونین بگید مردان بیشتر از زنان یا زنان بیشتر از مردان حسود هستن:

Jealousy

زنان بیشتر از مردان حسادت میکنن؟

واید تحقیقاتی رو به عنوان منبع نشون میده که در اون تحقیقات زیادی روی افراد انجام شده.

در یکی از تحقیقات انجام شده در دانشگاه Chapman محققان از ۶۴۰۰۰نفر بزرگسال آمریکایی خواستن نظر خود رو در مورد خیانت جنسی یا خیانت عاطفی بگن و بگن در کدوم یکی از شرایط بیشتر ناراحت می شن.

یافته ها به دست اومده خیلی مهم بود. حدود ۵۴ درصد از مردان گفته بودن که بیشتر به خاطر خیانت جنسی ناراحت می شن و تنها ۳۵ درصد از زنان همین موضوع رو گفته بودن.

البته نمیشه اینجور مطالعه ای رو به همه افراد گسترش داد. اینکه همسر شما به خاطر خیانت جنسی ناراحت می شه بدین معنی نیس که در مورد خیانت عاطفی ناراحت نمیشه.

در میان افراد جواب دهنده ، ۶۵ درصد از زنان گفتن که بیشتر به خاطر خیانت عاطفی ناراحت می شن این در حالیه که ۴۶ درصد از مردان این موضوع رو به عنوان بزرگ ترین مشکل خود گفته بودن.

در هر دو شرایط خیانت می تونه مشکل بزرگی واسه افراد باشه. نمیشه گفت خیانت جنسی بدتره یا خیانت عاطفی. هر دوی اینا می تونن دردسرساز باشن.

زن و شوهرا از هم جنسای خود چی می تونن یاد بگیرن؟

تا به اینجای کار در مورد آدمایی صحبت کردیم که با جنس مخالف رابطه داشتن. وقتی که جواب مردان یا زنان هم جسنگرا رو مورد بررسی قرار می دیم همه چیز باحال تر می شه.

جواب آدمایی که در این گروه قرار دارن اولویت زیادی بین خیانت جنسی و عاطفی رو نشون نمی ده. مردانی که با جنس مخالف رابطه دارن از مردان هم جنس گرا متفاوت هستن.

اینا تنها آدمایی هستن که بیشتر از خیانت جنسی رنج می برن و شاید خیانت عاطفی آنقدرها براشون مهم نباشه.

به چه دلیل مردان هم جنس گرا از مردان دیگه متفاوت ان؟

خوب براساس تحقیقات انجام شده مردان هم جنس گرا دو مورد رو سرزنش می کنن: شرایط اجتماعی و تکاملی.

بخاطر این می گن که در هر دو شرایط فرد مقابل مقصر نیس.

مردان بیشتر می گن که خیانت علیه مردونگی شون عمل می کنه:

زنان همیشه خوب می دونن که بچه های متولد شده فرزندان خودشون هستن چون خودشون باردار می شن. اما مردان همیشه نمی تونن بفهمن فرزندی که به دنیا آمده بچه بیولوژیکی خودشونه یا خیر.

از دیدگاه تکاملی، به کار گیری منابع یه نفر واسه بزرگ کردن بچه مرد دیگه، باعث بروز مشکلات قانونی زیادی می شه. بخاطر این بیشتر مردانی که به این موضوع شک می کنن به سراغ بررسیای ژنتیکی می رن تا مطمئن شن بچه موجود، بچه خودشونه. از دید اجتماعی مردان در مورد خیانت جنسی بیشتر عکس العمل نشون میده .

اونا دوست دارن مردونگی شون همیشه حفظ شه و این نوع خیانت رو علیه مردونگی خود می دونن. اونا با خود فکر می کنن اگه همسر من با مرد دیگری رابطه داشته باشه افراد دیگه چی در مورد مردونگی ام می گن؟ بخاطر این در اینجور شرایطی حولوحوش اجتماعی و بیولوژیکی به همراه هم کار می کنن.

خوب نتیجه پایانی چیه؟ مردان در مورد رابطه جنسی همسران خود با بقیه افراد نگران هستن. اونا دوست ندارن اصلا اینجور اتفاقی اتفاق بیفته.

این موارد ممکنه خبر زیاد بدی نباشه. اینطور نیس؟

با اینکه حسادت زنان یا مردان می تونه ازاردهنده باشه اما در بعضی از شرایط اینجور حسادتی بسیار به درد بخور هستش. تکامل اشتباه نمی کنه. اگه خوب به این ماجرا نگاه کنین می تونین جنبه مثبت اینجور احساسات ازاردهنده ای رو پیدا کنین.

این مطلب را هم بخوانید :   راهنمای انتخاب برخی لوازم برقی پرکاربرد در هر آشپزخانه

بعضی از تحقیقات موجود نشون میده وجود حسادت تو یه نفر می تونه واسه رابطه به درد بخور باشه. اگه فردی بخواد بدونه که همسرش هنوز دوستش داره یا خیر می تونه از اون سوال کنه و امیدوار باشه اون هم جواب رو راست ای به سوالش بده اما اگه فردی بخواد این احساس رو واقعا سبک سنگین کنه می تونه با کس دیگه ای رابطه برقرار کنه.

اگه طرف مقابل در مورد این رابطه ازرده خاطر شد می تونه مطمئن باشه که هنوزش دوستش داره هر چند این روش زیاد به درد بخور و موثر نیس و می تونه مشکلات زیادی رو در روابط زن و شوهر بسازه. اگه عکس العمل حسادت آمیزی نبود ممکنه نشون دهنده این باشه که فرد دیگه به شما معتقد نیس.

تحقیقات انجام شده نشون میده تحریک حسادت در همسران می تونه در بعضی از شرایط واسه روابط موجود به درد بخور باشه. بله این موضوع رو بیشتر ماه ها میدونیم اما نمی تونیم اون رو در روابط خود به کار ببریم چون همونطور که گفتیم می تونه عواقب حادی به دنبال داشته باشه.

در اینجور شرایطی باید مراقب باشین. بعضی از افراد بیشتر از بقیه به اینجور تحریکایی جواب مثبت میدن اما تحقیقات نشون میده تحریک حسادت همیشه هم به درد بخور نیس و نمی تونه واسه هر فردی به کار رود.

همونطور که گفتیم اصلا پیشنهاد نمی شه این شرایط رو در روابط خود امتحان کنین. اینجور موضوعی باعث بازی کردن با احساسات طرف مقابل می شه.

تکامل واقعا تنها روش واسه توضیح تفاوتای حسادتی بر اساس جنسیته؟

ما قدرت تکامل رو در اینجور شرایطی نفی نمی کنیم. تنها چیزی که باید به اون به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین اینه که علم در مورد حسادت هنوز کامل نیس و تکامل هم ممکنه همه چیز رو در مورد مردان، زنان و نبود امنیت در روابطشون رو نگه.

واقعا، بعضی از تحقیقات می گن که ادعاهای مبنی بر نگرانی مردان در مورد خیانت جنسی و نگرانی زنان در مورد خیانت عاطفی فقط به خاطر مشکل در تحقیقات و خلاییه که در تحقیقات هست.

یکی از همین تحقیقات در سال ۲۰۰۲ در Journal of Personality and Social Psychology منتشر شد. نویسندگان این مطالعه به این نتیجه رسیدن که فرق بین مردان و زنان در حسادت فقط در مطالعاتی نشون داده شده که از فرمت پاسخای اجباری در اونا استفاده شده.

یعنی مطالعه انجام شده در دانشگاه Chapman از جواب دهندگان خواست یه گزینه رو به هنگام نشون دادن این سوال انتخاب کنن: لحظه ای فکر کنین و ببینین کدوم یکی از شرایط زیر بیشتر می تونه باعث ناراحتی و ازرده شدن یادتون شه:

  • گزینه اول: شما تازگیا فهمیدین که همسرتون رابطه جنسی با کس دیگه ای داره اما عاشق اون نشده.
  • گزینه دوم: شما تازگیا فهمیدین که همسرتون عاشق کس دیگه ای شده اما رابطه جنسی با اون نداشته.

چیزی که در این فرمت مطالعه هست وجود گزینه سومه . ممکنه فردی در هر دو شرایط ناراحت شه یا هیچ کدوم از شرایط موجود باعث ناراحتی اش نشه. در اینجور فرمتی شما مجبورین تنها یه گزینه رو انتخاب کنین.

چند نفر از این شرکت کنندگان در هر دو خیانت ناراحت می شن؟ چند نفرشون در مورد بقیه افراد بودن؟ ما چیزی در این مورد نمی داینم چون قادر به جمع آوری اطلاعات درست نیستیم. نویسندگان این مطالعه پیشنهاد می کنن که مطالعه انجام شده بوسیله دانشگاه Chapman و بقیه تحقیقات مشابه رو میشه به عنوان امتحان موارد مصنوعی در نظر گرفت و اینا نشون دهنده حسادت واقعی افراد نیستن.

اگه حسادت همسرتون باعث ناراحتی شما شده بهتره همه چیز رو کنار بذارین و با خودش صحبت کنین. اگه این موضوع کارساز و موثر نبود همه چیز به خودتون بستگی داره. اینکه بمونین و شرایط رو بهتر کنین یا رابطه رو ترک کنین.

نشونه های دوست داشتن واقعی پسران

چیجوری یه زن موفق باشم؟

اختصاصی خبرهای داغ روز روانشناسی زناشویی چیه