عمومی

چرا شکم شش تکه نمی شود؟

چند نفر از خانوم ها و آقایانی که در حال خوندن این مقاله هستن آرزو دارن شکم شش تیکه داشته باشن؟ اگه الان شکمشون شش تیکه نباشه، حاضرم شرط ببندم که ۹۹٪ از ما (از جمله خود من) زمان زیادی رو به آینه خیره می شیم تا ببینیم در آخر عضلات شکممون بیرون زده ان یا نه.

به گزارش آلامتو به نقل از فیتنس مگزین؛ زمان و انرژی خیلی از ما واسه عضلات شکممون خرج می شه، البته چیز بدی نیس، اما شک نداشته باشین از زمانمان بهترین استفاده رو نکرده ایم!

خیالات غلط درباره ی شکم شش تیکه

خیلی از ما شکم شش تیکه رو با «خوش فرم» بودن یا «تناسب اندام» داشتن برابر می گیریم. به آدمایی که عضلات شکم رویایی و شش تیکه ای قشنگتر دارن نگاه می کنیم و با خودمون می اندیشیم: «پسر، من دقیقا همین هیکل رو می خوام!» و آرزو می کنیم تا اندامی عضلانی مانند اونا داشته باشیم.

خبر خوب واسه ما رویا پردازها اینه که: داشتن شکم عضلانی چیزی نیس که اثبات کنه شما تناسب اندام دارین. شاید شکم شش تیکه خیلی خوشکل بنظر برسه، اما همه اش نشون دهنده اینه که شما درصد چربی بدنتون نسبت به بقیه پایین تره، همین!

حقیقت تلخ اینه که خیلی ها، با وجود اینکه بدن خوش فرمی دارن و از نظر فیزیکی به طور کامل عضلانی ان، اما هیچوقت نمی تونن به شکم شش تیکه برسن؛ اونا ژنشان واسه این منظور مناسب نیس.

شاید این ادما از اونایی که شکم شش تیکه دارن، خوش اندام تر باشن، اما در هدیه ی خدادادی یه پیکر بدون چربی، کمبود دارن. این تصور غلط، یعنی یکی دونستن «تناسب اندام» با داشتن «شکم شش تیکه» باعث شده تا افراد زیادی هر هفته ساعت ها وقتشون رو صرف ساختن عضلات شکمشون کنن.

در این مورد خیالات اشتباه دیگری هم هست که به بعضی از اونا اشاره می کنیم:

افسانه ی ۱: روی عضلات شکمتون تمرکز کنین تا شش تیکه شه

، دقیقا مانند اینکه اگه سرشانه هاتون رو تمرین ندین نمی تونید عضلات سینه ی بزرگی بسازین، واسه ساختن شکم شش تیکه هم نمی تونید فقط روی اونا کار کنین.

در اون حالت تموم چیزی که بدست میارید عضلات شکمی قویه، در حالی که هنوز سراسر بدنتون پر از چربیه! تنها راهی که می تونید واقعا شکم شش تیکه بدست بیارین، اینه که مقدار چربی بدنتون رو پایین بیارین، و فقط در آنصورت روی تقویت عضلاتتون فکر کنین.

افسانه ی ۲: تمرین، راز داشتن شکم شش تکه س

، رژیم غذاییه که ۷۰٪ شکم شش تیکه ی شما رو می سازه، ۳۰٪ بقیه هم از اون تمرینات شماس. واسه کاهش چربی بدنتون، باید درست غذا بخورین، و روی کاهش وزن مازاد بدنتون تمرکز کنین. تنها وقتی که این کار رو به درستی به آخرسر برسونین شکمتون اونقدر تخت می شه تا عضلات شکمی بتونن خودشون رو نشون بدن.

این مطلب را هم بخوانید :   چرا زنان لباس جذاب می پوشند؟

افسانه ی ۳: پسرها زودتر از دخترها شش تیکه شون در میاد

، دخترها معمولا چربی های اضافه شون در دور و بر بازوها، دور کمر، و باسنشان ذخیره می شه، در حالیکه پسرها تقریبا به طور انحصاری فقط از شکم چاق می شن! این معنیش اینه که پسرها باید درصد چربی بدنشون رو خیلی پایین تر از دخترها بیارن، تا اینکه عضلات شش تیکه ی شکمشون پیدا شه.

عضلات شکمی شما مستحق چه مقدار توجه هستن؟

می دونین به چه دلیل عضلات شکم شما جزو عضلات مهم بدنتونه؟ تنها دلیلی که اونا مطرح هستن اینه که عضلات شکم به صاف نگه داشتن کمر شما کمک می کنن، از آسیب های مربوط به ستون فقرات جلوگیری می کنن، و باعث می شن وضعیت بدنتون در حالت وایس تاده بهبود یابد. این عضلات به تحمل وزن بالاتنه ی شما کمک می کنن و اجازه میدن تا پاهای شما به درستی به کارشون ادامه.

با این وجود، عضلات شکم شما به اهمیت عضلات دیگه بدن شما نیستن. پاهای شما، به جابجایی شما کمک می کنن، دست ها و شونِه های شما وزن های سنگینی رو بلند می کنن، و کمر شما کل بدنتون رو قوی نگه می داره. حتی سینه های شما مهم تر از شکمتون هستن. شما باید تمریناتون رو با در نظر گرفتن اهمیت عضلات اولویت بندی کنین.

مهم ترین عضلات (مستحق بیشترین توجه):

  • عضلات پشت
  • عضلات چهار سر ران (جلو پا)
  • عضلات سینه

عضلات کم اهمیت تر (به توجه نیاز دارن، اما نه خیلی زیاد):

  • عضلات سرشانه
  • عضلات سه سر بازویی (پشت بازو)
  • عضلات دو سر بازویی (جلو بازو)
  • عضلات همسترینگ (پشت پا)
  • عضلات ساق پا
  • عضلات ذوزنقه ای (بین دو کتف)

عضلاتی با کمترین اهمیت (که به توجه کمی نیاز دارن):

  • عضلات ساق دست
  • عضلات شکمی
  • عضلات پهلو

همونطور که می ببینن، عضلات شکمی تقریبا جزو آخرین اولویت هاست، پس به توجه زیادی احتیاج نداره. فقط با یکی دو تمرین، عضلات شکم شما پا به پای عضلات دیگه بدنتون پیشرفت می کنن. واقعا هیچ دلیلی وجود نداره که به عضلات شکمی تون فشار بیشتر از اندازه بیارین، چه از نظر تمرینی، چه از نظر شخصیتی.

بازم تکرار می کنم: در مورد شکم شش تیکه هیچ نگران نباشین، تنها روی تقویت عضلات مرکزی بدنتون تمرکز کنین. با داشتن عضلات مرکزی قوی، بدنتون در روند تمریناتون کم نمیاره. با گذشت زمان، وقتی که به درصد چربی هدفتون رسیدید، می تونید در کوتاه ترین زمان شش تیکه ی شکمتون رو بپرورانید.

این مطلب را هم بخوانید :   چرا نه گفتن سخت است؟

چیزایی که باید درباره ی شکم شش تیکه بدونین

شکم شش تیکه واسه همه نیس: ژنتیک به بدن دیکته می کنه، به خاطر همین بعضی از بدن ها هیچوقت نمی تونن شکم شش تیکه رو تلفظ کنن! مهم نیس چقدر سخت تلاش کنین.

شکم شش تیکه همیشگی نیس: حتی ۱٪ رشد چربی بدن، می تونه با یه لایه ی نازک چربی، عضلات شش تیکه ی شکمتون رو مخفی کنه. حتی سوپر مدل ها هم نمی تونن در تموم طول سال شکمشون رو شش تیکه نگه دارن.

شکم شش تیکه اهمیتی نداره: خیلی ، اونا خوشکلند، من هم آرزو می کنم که شکمم شش تیکه باشه، اما بیایید واقع بین باشیم. شکم شش تیکه در دراز مدت آنقدرها هم اهمیتی نداره. بعدا می توانم به سراغ عضلانی کردن شکمم بروم، اما حالا فقط باید چربی بسوزونم، شمام همین طور.

خطراتی که شکم شش تیکه داره

می دونستید که شکم شش تیکه، همه اش هلو و زردآلو نیس؟ شکم شش تیکه ممکنه خطراتی هم به همراهش داشته باشه:

درصد پایین چربی بدن خطرناکه: اگه درصد چربی بدنتون خیلی پایین بیاد، ممکنه دچار مریضی های مختلفی مانند مشکلات قاعدگی، خستگی بیش از اندازه، کاهش تراکم استخون و چیزای دیگه ای به جز اینا شید. دقیقا همونطور که جمع شدن چربی بیشتر از اندازه می تونه شما رو با مشکلاتی مواجه سازه، کاهش زیاد چربی بدن هم همین طور هستش.

خطر مشکلات مربوط به ستون فقرات: اگه بیشتر از اندازه به عضلات شکمی تون توجه کنین، اما به پایین کمرتون توجه آنچنانی نداشته باشین، عضلات شکمی می تونن ستون فقراتتون رو به جلو مایل کنن. در این صورت نه فقط وضعیت بدنی ضعیفی پیدا می کنین، بلکه به مشکلاتی مربوط به ستون فقرات هم دچار میشین.

ممکنه مشکلات تنفسی پیدا کنین: عضلات سفت شکم، بدنتون رو به جلو می کشن، و همین موضوع فضای موجود واسه بخش های داخلی بدن، مخصوصا شش هاتون رو کاهش می دهد.

، ، همونقدر که شما دوست دارین شکم شش تیکه داشته باشین، من هم دوست دارم. اما باید این واقعیت رو درک کنم که شکم شش تیکه نشونه ای از سطح تناسب اندام یا سلامت بدن من نیس. اگه بخوام شخصیتم و ایده آل تناسب اندامم رو به شکم شش تیکه منحصر کنم، خیلی راحت، هم دچار سوء تغذیه می شم، و هم به تمرینات غیر اصولی اعتیاد پیدا می کنم.

زمانش رسیده که دوباره فکر کنیم؛ شکم شش تیکه زیباست، اما واقعا مستحق زحمت های فراوون، استرس زیاد، و بار احساسی که وارد می کنه هست؟ از نظر من که شکم شش تیکه واقعا زندگی آدم رو تباه می کنه!

شکم شش تیکه با کیسه بوکس!

بهترین تمرینات واسه تقویت عضلات شکم

شکم شش تیکه مجله تناسب اندام