عمومی

چرا فراری ها قرمزند و شاسی بلندها تیره‌رنگ!؟

خودرو و رنگ ها، این دو در ظاهر چقدر می تونن به همدیگه بی رابطه باشن. حقیقت اما اینه که رنگ ها شدیدا بر صنعت خودروسازی تاثیر دارن و خودروسازان بزرگ اهمیتی خاص واسه رنگ ها قائلند. چون رنگ ها خیلی راحت می تونن فروش یه خودرو رو با افت مواجه کنن و یا اونو به بالاترین درجه برسانند. دلیل این موضوع هم چیزی جز روانشناسی رنگ ها و تاثیر اون بر آدم ها و زندگی شون نیس.

این موضوع رو به شکل شفاف تری می توان در تاثیر رنگ در لباس آدم ها دید. واسه هر کسی مهمه که لباسش چه رنگی باشه و چه رنگی بپوشد که به اون بیاد. مثلا گفته می شه واسه اینکه روزا فعال تر و خوشحال تر باشین و با انرژی بیشتری کارتون رو پی بگیرین باید از پیراهن های قرمز استفاده کنین. یا مثلا اگه می خواهید در روز با اشتها باشین و از خوردن و آشامیدن لذت ببرین زرد و نارنجی به تن کنین. یا مثلا واسه سرحالی در طول روز لباس سبز به تن کنین. همه این موارد خوب نشون می دهد که رنگ چه تاثیری بر آدم و حال و شرایط دور و برش می گذارد.

حال همین شرایط رو می توان در بازار خودرو دید. اگه دقت کرده باشین شرکت فراری بیشتر خودروهای خود رو به رنگ قرمز یا زرد تولید می کنه. آمار خودروهای شاسی بلندی که با رنگ تیره- مشکی، قهوه ای یا سرمه ای- تولید شده ان بر خودروهایی که رنگ روشن داشته ان می چربد. دلیل این موضوع چه می تونه باشه.

 

بیشتر فراری ها قرمزند چون…

رنگ قرمز رنگی پرهیجان، عصبانی و پرحرارته که می تونه نشون دهنده سرعت و قدرت باشه. حال باید گریزی بزنیم به مشخصات فنی خودروهای فراری! فراری ها خودروهای شدیدا پرسرعتی هستن که از دید موتور بسیار قوی عمل می کنن. این خودرو می تونه در مدت زمان نزدیک به ۳ ثانیه از سرعت ۰ به ۱۰۰ کیلومتر برسه و آسفالت رو از جا بکنه.

با توصیفاتی که از رنگ ها شد مشخصه که تنها رنگ قرمز و زرد هستن که می تونن حق این ماشین رو ادا کنن. این دو رنگ رو بعضی به «رنگ های آتیش» تشبیه کرده ان. رنگ های آتیش یعنی همون زرد و قرمز جزو رنگ هایی هستن که در شعله آتیش دیده می شن. شک نداشته باشین رنگ قرمز می تونه خوب نشون دهنده سرعت و قدرت این خودروهای سریع باشه. البته فقط فراری نیس که متوجه این موضوع شده بلکه خیلی از شرکت هایی که خودروهایی سرعتی می سازند از این فوت وفن واسه فروش خودروهایشان استفاده می کنن.

این مطلب را هم بخوانید :   پرکاربردترین اقلام مصرفی و وسایل آزمایشگاهی کدامند

 

شاسی بلندها عموما تیره ان چون…

واسه جواب به این سوال که به چه دلیل خودروهای شاسی بلند بیشتر تیره رنگ هستن باید به خصوصیات رنگ های تیره از جمله مشکی و سرمه ای اشاره کرد.

این رنگ ها عموما جاذبه و ابهت ایجاد می کنن و عموما موجب بزرگ به نظر اومدن افراد می شن. واسه خودروهای شاسی بلند بیشتر رنگ های تیره استفاده می شه تا ابهت و بزرگی اونا بیشتر به چشم بیاد. در بعضی کشورها خودروهای شاسی بلند مشکی قیمت گران تری نسبت به دیگر رنگ ها دارن و در بعضی کشورای دیگه – از جمله کشور خودمون- هم رنگ سفید قیمت بالاتری نسبت به دیگر رنگ ها داره. حال به چه دلیل رنگ سفید بیشتر در ایران می فروشد؟

 

خودروهای سفید گران تره چون…

خیلی از فعالات بازار خودرو دلیل گران تر بودن خودروهای سفید در ایران نظری ساده و عامیانه دارن. اونم اینکه رنگ سفید مده و از سادگی دلچسبی برخورداره. این افراد جوری بی راه نمی می گن چون ایرونی هایی که بیشتر به خرید خودروی سفید رنگ راغب هستن مد و عشق و علاقه به خودروهای سفید رو دلیل این موضوع می دانند. ولی قضیه به اینجا ختم نمی شه. بعضی می می گن چون ایران جزو کشورای گرم و خشکه و هم اینکه شست وشوی خودرو با آب شرب جوری کار درستی نیس مردم بهتر می دونن خودروی سفید داشته باشن تا گرد و خاک روی اون به چشم نیاد و خودرو کثیف جلوه نکنه.

برعکس خودروهای تیره خیلی راحت کثیفی و گردآلودبودن خود رو نشون میدن. البته در همین ایران حالا رنگ های جدیدتر و باحال تری مثل صورتی و بنفش و سبز هم مد شده که بیشتر روی خودروهای کوچیک و جمع وجور به چشم میاد. دلیل ان هم فانتزی بودن این رنگ هاست که بیشتر روی خودروی ها کوچیک می نشیند و خود رو نشون می دهد. در جدول زیر می توان فرق قیمت تقریبی خودروهای سفید با دیگه رنگ ها در کشور دید.

اقتصاد ایران آنلاین فراری