عمومی

چرا در کارمان موفق نمی شویم؟

وقتی که کار و کاسبی ای رو راه میندازین، آخرین چیزی که می خواین در موردش فکر کنین، شکسته اما اگه اصلی ترین دلایلی رو که باعث شکست کسب و کارا می شن بدونین، بهتر می تونین از شکست دوری بورزید.
۶ دلیل زیر، اصلی ترین عواملی هستن که خیلی زود یه کار و کاسبی رو به روزای آخر می رسونن.

۱ – شروع کار و کاسبی به دلایلی اشتباه

تنها دلیل شما از راه اندازی کار و کاسبی اینه که پول زیادی به دست آوردید؟
یا اینکه فکر می کنین که داشتن کار و کاسبی شخصی باعث می شه تا بتونین وقت بیشتری رو در کنار خونواده باشین؟
یا اینکه مجبور نیستین دیگه به کسی جوابگو باشین؟
اگه دلیل شما از راه اندازی کار و کاسبی در فهرست بالا قرار داره، بهتره در تصمیم خود تجدید نظر کنین.
از طرف دیگه اگه کار و کاسبی ای رو با یکی از اهداف زیر شروع کنین، احتمال موفقیت شما زیاد می شه:

_ عاشق کاری هستین که قراره انجام بدین و از اون حال می کنین و شدیدا فکر می کنید ( براساس مطالعه و تحقیق ) که کالا یا خدمتی که قراره عرضه کنین می تونه یه نیاز واقعی رو در بازار، برطرف کنه.

_ از نظر فیزیکی و البته ذهنی آمادگی مواجه شدن با چالشای پیش رو رو دارین و در مقابل چند شکست کوچیک، کمر خم نمی کنین.

_ انگیزه، اراده، صبر و نگاه مثبت لازم واسه راه اندازی کار و کاسبی رو دارین و معمولا وقتی که بقیه دست از تلاش برمی دارن، شما بازم مصمم ادامه می دید.

_ از شکستا درس می آموزید و از اونا واسه موفقیتای آینده استفاده میکردین. یادتون نره که بیشتر موفقیتای کارآفرینان براساس شکستای گذشته بنا نهاده شده.

_ فرد مستقلی هستین و به اندازه کافی از مسوولیت پذیری برخوردارید. هم اینکه می تونین واسه مشکلات راه حلای خلاقانه و هوشمندانه پیدا کنین، به خصوص وقتی که با محدودیت وقتی مواجهید.

_ همنوعان خود رو دوست دارین و این رو با صداقت نشون می دید. از توانایی تعامل با بقیه برخوردارید و می تونین با شکل های جور واجور مختلفی از شخصیتا کنار بیایید.

۲ – مدیریت ضعیف

بیشتر گزارشا در مورد کسب و کارایی که تعطیل شدن به ضعف مدیریتی اشاره دارن. بیشتر آدمایی که کار و کاسبی ای رو راه میندازن از علم مدیریتی و مالی مربوط به شغل خود بهره مند نیستن. اونا روش هدف دار مشخصی واسه خرید و فروش ندارن و هم اینکه در مورد استخدام و مدیریت نیروی کار هم اطلاع کمی دارن. در این شرایط اگه به ضعفای خود پی برده و از بقیه کمک بطلبند، ممکنه شرایط بهتر شه. وگرنه بحرانا از راه می رسن.

این مطلب را هم بخوانید :   چرا کاهش وزن برای زن‌ها سخت‌تر است؟

بی توجهی به کار و کاسبی هم می تونه به زمین خوردن اون منجر شه. منظور از توجه، مطالعه و برنامه ریزیه و هم اینکه تحقیق در مورد بازار و رفتار رقبا. داده های مربوط به مصرف کنندگان باید به طور دائم مورد بررسی و تحلیل قرار گیرند.

هم اینکه یه مدیر موفق، رهبر خوبی هم حساب می شه که بهره وری رو مورد ستایش قرار میده. اون افراد شایسته رو استخدام می کنه و اونا رو آموزش میده تا پیشرفت کنن. هم اینکه یه رهبر خوب، توانایی هدف دار فکر کردن رو داره، اون چشم اندازه های خود رو به واقعیت تبدیل می کنه، از توان مواجه شدن با تغییرات برخورداره و احتمالات ممکن واسه آینده رو در نظر میگیره.

۳ – سرمایه کم

یه اشتباه خطرناک که بیشتر اتفاق می افته اینه که یه کار و کاسبی سرمایه کافی رو به فعالیتای خود اختصاص نمی ده. در واقع دلیل این اشتباه، دست کم گرفتن هزینه های پیش روست. خیلی از افراد وقتی که میخوان کار و کاسبی ای رو راه بندازن فقط به هزینه های راه اندازی توجه دارن و از هزینه های ادامه کار غافل می شن. در حالی که بهتره بدونین که سرمایه لازم واسه ۱ تا ۲ سال رو هم باید کنار بذارین. یعنی سرمایه کافی واسه پوشش همه هزینه های این مدت رو کنار بذارین تا وقتی فرا برسه که فروش شما تا حدی زیاد شه که هزینه ها رو جبران کنه. بخاطر این تلاش کنین تا برآونرد درستی از هزینه های پیش رو داشته باشین.

۴ – موقعیت، موقعیت، موقعیت

استادان دانشگاه حق دارن که همیشه بر نقش موقعیت مکانی کار و کاسبی واسه موفقیت در اون تاکید می کنن. انتخاب موقعیت مکانی اشتباه مانند پذیرش شکست از همون روز نخسته. بخاطر این وقتی می خواین مکان راه اندازی کار و کاسبی رو پیدا کنین، موارد زیر رو حتما در نظر بگیرین:

_ جایی که مشتریاتون هستن.

_ ترافیک، سهولت دسترسی، جای پارک و روشنایی

_ موقعیت مکانی رقبا

_ شرایط و ایمنی ساختمون

_ مشوقای محلی واسه کسب و کارا (حتما یه سر به شهرداری محل بزنین)

_ گذشته محل

۵ – کمبود برنامه ریزی

تقریبا هر فرد موفقی می دونه که بدون برنامه ریزی، تلاش و دقت، موفقیتی به دست نمیاد. این قانون در مورد صاحبان کار و کاسبی هم صادقه. برنامه ریزیا باید دقیق باشه و براساس واقعیتا بنا نهاده شده باشه و بهتره موارد زیر هم در اونا گذاشته شه:

_ شرحی از کار و کاسبی، چشم اندازه ها، اهداف و کلیدهای لازم واسه موفقیت

_ نیروی کار لازم

_ مشکلات بالقوه و راه حلاشون

_ مسائل مالی مانند سرمایه لازم و وضعیت نقدینگی

_ تحلیل رقبا

_ بازاریابی، تبلیغ و برنامه های فروش

_ بودجه بندی و مدیریت رشد بنگاه

۶ – گسترش زیادتر از اندازه

بعضی مواقع موفقیتای اولیه باعث می شه تا صاحب کار و کاسبی نسبت به اندازه گسترش بنگاه گمراه شه و در نتیجه اولین گاما رو واسه به نابودی کشاندن کار و کاسبی برداره. هیچوقت نباید اهمیت رشد آهسته و پیوسته رو ندیده گرفت. باید اول امکانات لازم واسه گسترش رو آماده کرد و درباره اون اندیشید و بعد دست به کار شد. وگرنه گسترش زودتر از موعد متعارف و با عجله ممکنه به شکست کامل برسه.

این مطلب را هم بخوانید :   چرا شاد نباشیم؟ ۱۰ دلیل شاد بودن

 

آفتاب نیوز برنامه ریزی