عمومی

چرا چین به داعش حمله نمی‌کند؟

داعش daesh

شهروندان چینی رو هم می کشد. با این حال دولت چین از مقابله مستقیم با تروریست ها دوری می کنه. “اشپیگل آنلاین” آلمان در گزارش خود سه خطر رو خاستگاه این موضع گیری خوانده.

به گزارش ایسنا به نقل از دویچه وله، پنجشنبه هفته گذشته (۲۸ آبان) گروه تروریستی داعش اعلام کرد، یه گروگان چینی رو در سوریه کشته.

داعش با منتشر کردن تصویر جسد “فان جینگویی” اعلام کرد که این گروگان بعد از اینکه دولت چین حاضر به پرداخت باج نشد به قتل رسیده. هنوزم معلوم نیس که فان جینگویی ۵۰ ساله چیجوری به اسارت داعش درآمد.

یه روز بعد (جمعه) سه تن از مدیران یه شرکت دولتی ساخت و ساز راه آهن چین در جریان گروگان گیری افراطی های وابسته به القاعده در هتلی در باماکو، پایتخت مالی کشته شدن.

این دو حمله پشت سر هم به شهروندان چینی دلیل شد که شی جینپینگ، رئیس جمهور چین عکس العمل نشون بده. اون کشته شدن اتباع خود رو شدیدا محکوم کرد و گفت، چین “قاطعانه” با فعالیت های تروریستی مقابله می کنه.

با این همه مقابله چین از حد کلمات بالاتر نرفت و دولت در عمل بازم طرف احتیاط رو نگه داشت.

“اشپیگل آنلاین” در گزارشی به نوشته اولریکه پوتس می نویسد: بعید به نظر می رسد که پکن در اینجور مواردی نقشی فعال در سوریه اجرا کنه. سریکانت کونداپالی، استاد دانشگاه جواهر لعل نهرو در دهلی نو در رشته تحقیقات چین می گوید، شمار قربانیان واسه اینکه دولت دست به اقدامی بزنه هنوز کمه.

این مطلب را هم بخوانید :   نحوه بهینه سازی مصرف آب در خانه: راهنمای جامع

به باور اون، دولت چین همه حولوحوش کار رو سبک و سنگین می کنه و به این نتیجه می رسد که دخالت در سوریه نفعی براش نداره.

لی گوفو، از مؤسسه تحقیقات بین المللی چین در ریشه یابی راه و روش با احتیاط دولت این کشور به عواقب بد دخالت سیاسی غرب در خاور میانه اشاره می کنه. اون در گفت وگو با خبرگزاری بلومبرگ گفته: «واسه پکن روشنه که راه و روش آمریکا در سوریه و خاورمیانه عمل نمی کنه.»

به نظر اون، سیاست آمریکا در سوریه به وخامت بیشتر شرایط منجر شده و نتایجی برعکس به بار آورده. گوفو می گوید، نتیجه این بوده که با افزایش ضربات (آمریکا) تروریسم هم بزرگ تر می شه.

“اشپیگل آنلاین” می نویسد، واقعا چین واسه این که عمیق تر از این وارد مسائل خاورمیانه نشه دلایل خوبی واسه خود داره:

• به گفته کونداپالی، هزاران چینی ساکن در بیرون مرز کشور اگر دولت چین فعالانه وارد مقابله با تروریسم شه به خطر می افتن. فقط در الجزایر ۴۲ هزار و در لیبی ۵۰ هزار چینی مشغول کارن و در صورت دخالت چین در جنگ داخلی سوریه این ها قربانیان بالقوه تروریسم هستن.

• در سال گذشته ۱۲۰ میلیون چینی به عنوان جهانگرد به بیرون مرز کشور رفتن. شیه تائو، استاد دانشگاه پکن در رشته تحقیقات بین المللی عقیده داره که این ها هم اگر چین از نظر نظامی در سوریه فعال شه با خطر بیشتری مواجه می شن.

این مطلب را هم بخوانید :   راهنمای کامل برای تمیز کردن تشک تخت با جوش شیرین و سرکه

• دلیل دیگه بالا رفتن خطر حملات افراطی در خود چینه. در سال های قبلی افراطیون اویغور بارها دست به حملاتی خونین در استان سین کیانگ چین زده ان.

اویغورها که اقلیتی مسلمون و بیشتر صلح طلبند با سرکوب شدید دولت مرکزی چین مواجه ان. گروه شبه نظامی داعش هم به خاطر همین سال گذشته چین رو در رده اول از فهرستی تشکیل شده از ۲۰ کشور قرار داد که در اون ها “حقوق مسلمانان با توسل به خشونت پایمال می شه.”

در چین حدود ۲۰ میلیون مسلمون زندگی می کنن. دولت مرکزی چین می گوید، نزدیک به ۳۰۰ نفر از اویغورها در سوریه و عراق به گروه داعش پیوسته ان.

“اشپیگل آنلاین” ادامه می دهد، با وجود خطرات معلوم نیس که چینی ها تا چه وقتی می تونن خود رو از هرج و مرج موجود در خاورمیانه دور نگه دارن.

بعد از این که انگلیس هم اعلام کرد، شاید به آمریکا، فرانسه و روسیه در حملات هوایی به مواضع “داعش” در سوریه خواهد ملحق شد چین تنها عضو دارای حق وتوی شورای امنیته که هنوز به راه حل سیاسی بحران سوریه دل بسته س. با این حال فشار بر پکن می تونه به زودی بسیار بزرگ شه.

فریب داعشیا با مانکن!+عکس

جوآنا پالانی؛ دختری که داعش واسه سرش جایزه گذاشت+عکس

ایسنا داعش