عمومی

چرا موهایم میریزد؟ ۶ علت اصلی ریزش مو

به چه دلیل مو می ریزد

اگه احساس میکنین که موهاتون نازک تر از قبل شده پس باید به دنبال دلایلش بگردین و هرچه زودتر از ریزش عجیب موهای خود جلوگیری کنین.

به گزارش آلامتو و به نقل از مجله تناسب اندام؛ شونِه زدن موها و دیدن یه عالمه از موهای ریخته شده، هر کسی رو عصبانی می کنه.

فکر می کنین واقعا دارین کچل می شید؟ دکتر جولیان مک کی، استادیار پوست و مدیر واحد تحقیقات بالینی در گروه پوست دانشگاه کلمبیا می گوید که چند دلیل واسه ریزش غیر طبیعی موها هست (یه فرد معمولی، ۶۰ تا ۱۰۰ تار مو در روز از دست می دهد).

مک کی اینجا ۶ دلیل رایج واسه ریزش مو رو بیان می کنه:

  1. موی شما زیادتر از اندازه تحت تاثیر مواد شیمیایی قرار گرفته

ترکیب سورفاکتانت و سولفات موجود در خیلی از شامپوها و نرم کننده ها، در کنار مویی که زیادتر از اندازه تحت تاثیر مواد شیمیایی قرار گرفته (مثلا موی کراتینه شده، دکلره شده یا زیادتر از اندازه در برابر گرما قرار گرفته) می تونه باعث شه موهاتون شکننده شن و به شکستگی بیشتر و ریزش مو منجر شه.

اگه این مسئله در مورد موهای شما صدق می کنه، از شامپوهای بدون سولفات که شامل مواد شوینده ملایم تری هستن، استفاده کنین.

  1. شما بشدت تحت استرس هستین

تلوژن افلوویوم، نام بالینی واسه ریزش موییه که پس از پشت سر گذاشتن یه تجربه داستانی مانند جراحی مهم، کاهش وزن شدید، بارداری یا استرس شدید بوسیله بدنتون، اتفاق می افتد. مو در ۳ مرحله رشد می کنه: رشد، استراحت و ریزش. در طول تلوژن افلوویم، مو سریعتر از حالت طبیعی، دو مرحله اول رو سپری می کنه و وارد مرحله ریزش می شه.

این مطلب را هم بخوانید :   انتخاب و خرید لوازم جهیزیه

حالا خوبیش اینه، تلوژن افلوویم، موقتیه پس وقتی که بدن شما اون استرس زیادتر از اندازه رو گذروند، موتون باید به حالت عادی برگرده.

  1. شما عادات غذا خوردن خوبی ندارین

درست مانند بدن شما که واسه سالم موندن به یه رژیم غذایی متعادل با مواد مغذی مناسب نیاز داره، موهای شما هم نیازمند یه رژیم غذایی درست هستن. اگه شما دچار کمبود چیزایی مانند پروتئین، آهن و منیزیم باشین، ممکنه متوجه ریزش موی بیشتری شید.

اگه احتمال سایرعلل ریزش مو رد شده ان، یه متخصص تغذیه می تونه به شما در تنظیم یه رژیم غذایی مناسب کمک کنه. موی شما از پروتئین ساخته شده پس اضافه کردن مواد غذایی بیشتری که پر از این ماده مغذی هستن ــ مانند ماست یونانی، مرغ و آجیل ــ به رژیم غذایی تون می تونه به کاهش ریزش موی مربوط به رژیم غذایی کمک کنه.

  1. با آب سخت دوش می گیرید

آب سخت (یعنی آب با تعداد مواد معدنی بالا) می تونه موی شما رو خشک کرده و منتهی به شکستگی اون شه. آب سخت، بیشتر از همه در خونه هایی با یه سیستم پخش آب قدیمی یافت می شه.

به گفته مشاوران آب EPA، رسوبات آهکی (یه ماده سفید سخت که در شیره های آب، وان ها و سینک ها رشد می کنه) شاخص مهمیه که نشون می دهد شما آب سخت دارین. استفاده کردن از یه شامپوی پاک کننده، یه بار در هفته می تونه به خنثی کردن این اثرات کمک کنه.

این مطلب را هم بخوانید :   بررسی جامع و کامل جارو شارژی و بخار شو از نظر کاربرد و ویژگی ها

  1. شما گرفتار به مریضی تیروئید هستین

کم کاری تیروئید (تیروئید کم کار) و پرکاری تیروئید (تیروئید پرکار) هر دو می تونن باعث ریزش مو شن. خبر خوب اینه که با درمان موفق (ممکنه یه هورمون تیروئید مصنوعی واسه شما تجویز شه)، موها معمولا دوباره رشد می کنن.

علاوه بر ریزش مو، بقیه علائم شایع کم کاری تیروئید عبارتند از خستگی، پوست خشک، یبوست و ضعف عضلانی، در حالیکه بقیه علائم رایج پرکاری تیروئید عبارتند از کاهش وزن یهویی، ضربان قلب سریع و تغییرات در چرخه قاعدگی. شما واسه تشخیص مریضی تیروئید باید به دکتر مراجعه کنین.

  1. شما گرفتار به سندرم تخمدان پلی کیستیک هستین

این مشکل غدد درون ریز باعث یه نبود تعادل هورمونی می شه که به سطوح بالای تستوسترون منجر می شه. این می تونه در آخر منتهی به ریزش مو شه. بقیه علائم PCO عبارتند از زیاد شدن وزن، جوش، ۶ دوره پریود یا کمتر در سال و رشد زیادتر از اندازه موهای بدن.

ویتامینای ضد ریزش مو

آب پیاز و رشد دوباره مو

ریزش مو سلامت مو مجله تناسب اندام